barsa
basarab
civilizatie
credinta
crestinism
cultura
daci
educatie
folclor
moldova
muntenia
national
transilvania
valahia
Liten-vodă Basarab (II)
Radu Negru Basarab |
Un punct foarte important în actul din 1247
este menţiunea Haţegului, al cărui nume ne întâmpină, aici pentru prima oară în
istorie desfigurat în „Harszoc”, dar topograficește definit într-un mod
neîndoios prin vecinătatea sa cu Ţara Lotrului: „ab Olacis terram Lytira
habitantibus, excepta terra Harszoc”. Liten-vodă stăpânea dară, pe ambele
laturi ale Jiului de la izvorul sau în regiunea Haţegului prin Gorj
(=Jiul-de-sus) până la revărsarea în Dunăre prin Dolj (=Jiul-de-jos), întregul
curs al acestui fluviu, fluviu caracterizând într-adevăr până mult mai târziu
cuibul Basarabilor, care păstrau acolo în special titlul de kinezi. Vom vedea
îndată că tocmai Haţegul pare a fi fost cauza războiului în care a pierit la
1278 Liten-vodă combătând pretenţiunea ungurilor de a numi dânşii pe un „comes
de Hatzek” alăturea cu „Banus de Zeurino”. Înainte de 1247 Radu Negrul cel de
la 1241 cată să fi
stăpânit deja Haţegul, de vreme ce-l lăsa el de-a dreptul urmaşului său Liten-vodă,
căci în scurtul interval dintre 1241-1247 n-a fost nici o cucerire. Este de
crezut că tot de la Radu Negrul va fi conservat Liten-vodă teritoriul cel
transcarpatin la răsărit de Haţeg, adică acea „Sylva Blacorum” unde la marginea
Făgăraşului avusese loc la 1241 lupta cu mongolii. Într-un cuvânt, Liten-vodă
ne apare ca un principe foarte puternic, „princeps potentissimus” după cum
peste un secol numeau ungurii pe Alexandru Basarabe. Prin aceasta se explică
încuscrirea voievodului oltenesc cu regele sârb Ştefan Milutin pe la 1274. Să
sărim însă, peste episodul încuscririi, limpezind mai întâi documentele cele
ungureşti relative la moartea lui Liten-vodă.
În diploma regelui Ladislau Cumanul din 1285,
păstrată în original la familia nobilă maghiară Soos din Soovàr, ni se spun
următoarele: „cum nos in etate puerili post obitum karissimi patris nostri
regnare cepissemus, Lython (al. Lythen) Woyuoda una cum fratribus suis per suam
infidelitatem aliquam partem de Regno nostro ultra alpes existentem pro se
occuparat, et prouentus illius parts nobis pertinentes nullis admonicionibus
reddere curabat, pedictum Magistrum Georgium contra ipsum misimus, qui cum
summo fidelitatis opere pugnando cum eodem ipsum interfecit, et fratrem suum
famine Barbath captivauit et nobis adduxit, super quo nos non modicam
quantitatem pecunie fecimus extorquere, et sic per eiusdem Magistri Georgij
seruicium tributum nostrum în eisdem partibus nobis fuit restauratum” ; adică
„pe când apucarăm noi coroana regală, fiind în vârstă copilărească încă după
moartea preaiubitului tatălui nostru, atunci Liten-vodă dimpreună cu fraţii
săi, călcând credinţa, cuprinse pe seama sa o porţiune a Regatului nostru cea
aflătoare peste munţi, şi nici într-un chip nu se lăsa a ne restitui veniturile
ce ni se cuveneau de acolo; deci asupra lui trimiserăm pe des-citatul magistru
Georgiu, care cu o extremă credinţă s-a luptat contra aceluia şi l-a şi ucis,
iar pe fratele aceluia, numit Bărbat, l-a robit şi ni l-a adus nouă, ceea ce
ne-a făcut să stoarcem de la dânsul mulţi bani şi astfel, prin serviciul
acestui magistru Georgiu, s-a restabilit tributul cel datorat nouă în acea
ţară”. Însuşi magistrul Georgiu, într-un act particular din 1288, menţionează
acelaşi război cu Liten-vodă şi captivarea lui Bărbat. În ce an însă s-a petrecut acel eveniment, atât de însemnat
pentru Olteni? Contextul diplomei din 1285 precizează data în cestiune,
arătându-ne că moartea lui Liten-vodă şi robirea fratelui său Bărbat s-a
întâmplat anume după înfrângerea bohemilor de către unguri, aliaţi cu împăratul
Rudolf, prin urmare nu înainte de anul 1278. Această dată o mai confirmă Katona
printr-o altă diplomă din 1288, relativă cu mai multă claritate la acelaşi rol
al magistrului Georgiu în victoria asupra bohemilor. Încă o dată, catastrofa lui Liten-vodă cade pe la finele
anului 1278 sau în cursul anului 1279, mai târziu poate, în orice caz nu
înainte de 1278. Istoricii noştri, d. Xenopol, Tocilescu, Densușianu şi alţii,
au comis o gravă eroare de a pune moartea lui Liten-vodă îndată după 1272, ceea
ce s-a petrecut cu şase ani mai târziu. Numai anul 1278 corespunde textului
documentar şi se potriveşte atât cu încuscrirea lui Liten-vodă cu Ştefan
Milutin pe la 1274, precum şi cu părăsirea de către acest rege sârb a fiicei
voievodului oltenesc după 1278, când dânsa rămâne orfană. Liten-vodă moare dară
pe la 1278. Regele Ladislau mai învederează în diploma sa că revolta lui Liten-vodă izbucnise deja mai de
demult înainte de război, de vreme ce lupta cea definitivă fusese precedată de
refuzuri repetate din partea voievodului oltenesc de a satisface pe unguri: „nullis admonicionibus
reddere curabat”. Nu voi fi departe de adevăr, dacă voi căuta începutul
duşmăniei pe la anii 1275-1276; şi iată cum.
La 1247,
Liten-vodă stăpânea asupra Olteniei întregi, cu Mehedinţiul şi cu Haţegul. Nu
mult după aceea ungurii au reuşit din nou a pune mâna pe Mehedinţi,
reînfiinţând banatul de Severin, mai cu dinadinsul de la 1263 încoace, când
aproape în fiecare an ne întâmpină în diplomele regale un „Banus de Zevrino”,
mai adesea un Laurenţiu, un Ugrin, un Paul şi un Micud, acesta din urmă străbun
al familiei Văcăreștilor, după cum vom vedea la locul său. Aliaţi obişnuiţi ai
românilor, bulgarii n-au încetat în acest interval de timp de a tulbura
administraţiunea cea ungurească din banatul de Severin, iar într-un rând însuşi
împăratul Svetislav „terram nostram de Zeurino miserabiliter devastasset”, după
expresiunea regelui Ştefan V, astfel că maghiarii fuseseră atunci siliţi de a
întreprinde peste Dunăre cinci războaie, „quinque vicibus”, după o altă diplomă
de la acelaşi rege. Se pare însă că Liten-vodă nu se amestecă făţiş în acea
luptă, mulţumindu-se cu restul Olteniei. Este probabil că pentru prima oară sub
regele Ştefan V, un principe foarte neastâmpărat şi războinic, voievodul oltenesc
începuse a recunoaşte suzeranitatea cea factică a Ungariei, nu imaginară ca la
1247, plătind coroanei Sfântului Ştefan un tribut oarecare pentru posesiunea
cea transilvană, „aliqua pars de Regno nostro” şi „proventus illius partis
nobis pertinentes”, în special pentru Haţeg. După moartea lui Ştefan V, adică
după anul 1272, urcându-se pe tronul unguresc un copil de zece ani, Liten-vodă
crezu sosit timpul cel mai oportun pentru a se emancipa, cu atât mai vârtos
când însuşi s-a simţit şi mai tare prin alianţa cu Serbia pe la 1274. Oltenii
nemaiplătind tribut pentru Haţeg, pe de o parte Liten-vodă respingea
pretenţiunile ungurilor „nullis admonicionibus”, pe de altă parte ungurii s-au
hotărât a pedepsi pe nesupusul vasal, „suam infidelitatem”. La 1276, când
regele Ladislau era abia de cincisprezece ani, într-o diplomă ne apar între
martori: „Ugrino Woievoda Transilvano Comite de Zonuk”, „Stephano magistro
Dapiferorum Comite de Borş”, „Micud Bano de Zeverino”, „Petro Magistro agasonum
Comite de Hatzek”. Întrucât titularul Petru ocupa o funcţiune efectivă la
curtea regală: „magister agasonum”, comis sau cap al grajdurilor, e cu putinţă
ca demnitatea de comite al Haţegului era deocamdată numai un „honor”; acest
titlu însă în orice caz însemna o ostilitate, o rupere de legături cu
Liten-vodă. Războiul cel foarte îndârjit şi îndelungat contra marelui rege
bohem Ottocar nevoise pe unguri a mai amâna vreo doi ani lovitura contra
Basarabilor. La 1278 Ottocar pierind pe câmpul de bătălie, unul din eroii
acelei victorii ungureşti, magistrul Georgiu, a fost trimis contra lui Liten-vodă. Viteazul voievod oltenesc
a murit cu sabia în mână întocmai ca şi viteazul rege bohem. Kinezul Bărbat,
unul din fraţii lui Liten-vodă,
a fost prins şi dus rob înaintea curţii maghiare. Concluzia e descrisă într-un
mod foarte mercantil în diploma din 1285: Bărbat s-a răscumpărat din robie prin
mult bănet „non modicam quantitatem pecunie fecimus extorquere” şi oltenii sub
noul voievod au fost constrânşi a plăti din nou ungurilor tributul cel cuvenit
suzeranului pentru porţiunea cea vasală a teritoriului: „aliquam partern ultra
alpes”, adică pământul cel nu de aiurea decât din Transilvania, anume Haţegul
cu certitudine, poate şi „Sylva Blacorum” cea spre răsărit de la Haţeg până la
Olt, viitorul ducat al Amlasului.
Domnia lui Liten-vodă se începuse cel puţin de pe
la 1246, cel mult de pe la 1242, şi a durat apoi maximum până pe la 1279, ceva
ca 24 de ani, intervalul pe care cronicele munteneşti îl atribuie
întemeietorului Statului Ţării Româneşti. Întemeietor al acestui Stat el n-a fost; necontestabil însă era un
principe foarte remarcabil. Din viaţa lui un eveniment important a fost
încuscrirea cu regele sârb Ştefan Milutin. Dar înainte de toate să mă opresc o
clipă asupra onomasticei.
Liten nu este un nume de botez, nici un
nume românesc poporan. Întrucât Liten nu figurează într-o proprie subscriere personală, ci numai din partea altora,
este mai curând o poreclă, după cum poreclă era Cuman la regele unguresc
contemporan: „Ladislaus Cumanus”. Lui Ladislau, ungurii îi ziceau „Cumanul” din
cauza legăturilor celor intime ale acestui rege cu Cumanii. Româneşte, Litenul
are o accepţiune foarte apropiată, însemnând „păgân”. Etimologia cuvântului e
interesantă. Din toate popoarele indo-europene ale Europei, acela care a
îmbrăţişat creştinismul mai târziu şi mai cu anevoie decât celelalte, au fost
litvanii. În sec. XIII-XIV ei toţi erau idolatri. De aici la români „liftă
spurcată”, „liftă rea”, „liten", au rămas ca sinonime cu „păgân”. Tot aşa,
în limba bohemă medievală, anume în „Vocabularius” al lui Rozkochany:
Barbarus - Lytwenyn,
Saraceni - Lytwyene;
iar într-un text din 1556 „litwa” se
întrebuinţează la bohemi cu sensul de „păgânătate”. Nu urmeza că Liten-vodă va
fi fost necreştin, dar se vede oricum că era rău creştin, nu era un creştin
ortodox, era aplecat către ritul grecesc mai puţin decât către cel latin,
aceasta din urmă explicaţiune confirmându-se mai la vale. Alexandri zice :
„Litfă e sinonim de neam rău şi fără credinţă”. Cihac traduce tot aşa litfă
prin: „homme sans foi et honneur”.
Pentru viteazul voievod oltenesc dintre
anii 1246-1279 numele Liten, „Lythen Wayuoda”, iar într-un document chiar Litfa
, „Lytua Wayuoda”, nu era altceva decât o poreclă cu sensul de păgân, în
special cu acela de eretic sau papistaş. I se zicea „Liten-vodă”, întocmai după
cum mai târziu fiul şi nepotul lui Mircea cel Mare, ambii Vladislav, erau
porecliţi de către alţii ca „Dracu-vodă” şi „Ţepeș-vodă”. Neortodoxia, mai
propriu catolicismul lui Liten-vodă, este în legătură cu energica propagandă
papală în Oltenia tocmai din acea epocă. Într-o bulă din 1238, înainte de
urcarea pe tron a lui Liten-vodă, pe când el era încă un simplu kinez, papa
Gregoriu IX ne spune că în Ţara Severinului s-a inmulţit atât de tare numărul
catolicilor, încât era lipsă de un Episcop deosebit. Episcop nu s-a înfiinţat,
dar misionari trebuie să fi fost destui. Pentru Liten-vodă, papismul poate să
nu fi fost decât o dibăcie politică; oricum însă, aceasta şovăire religioasă,
aceasta „lepădare de lege”, se vede a-i fi atras porecla de Liten. Se naşte
dară întrebarea: care să-i fi fost lui Liten-vodă numele de botez? Sper că o
voi nimeri mai jos.
Cantemir descoperise cel dintâi că pe la
1274 regele sârb Ştefan Milutin ţinea în căsătorie pe fiica unui Domn din Ţara
Românească; o descoperise, întemeiandu-şi aceasta aserţiune pe textele
combinate din cei doi bizantini Nicefor Gregoras, născut pe la finele secolului
XIII şi George Pachymeres, născut în prima jumătate a aceluiaşi secol, amândoi contemporani
cu evenimentele. Voi începe prin a confrunta cele două pasaje, cel din Gregoras
şi cel din Pachymeres, relative la fiica acelui Domn, care concordează perfect:
-
ea
fusese prima din cele trei neveste ale regelui sârb şi singura legitimă, de
care fără divorţ s-a despărţit după câţiva ani, trimiţând-o înapoi în România,
iar cu celelalte două succesive a fost necununat şi s-a putut cununa apoi numai
cu o a patra la 1299, când el însuşi ajunse la vârsta de 45 ani şi când s-a
întâmplat a muri nevasta sa cea dintâi, adică românca, desfăcându-se astfel de
prima însoţire bisericească;
-
când
se căsătorise cu fiica Domnului român fiind cea dintâia căsătorie din cele trei
legate şi dezlegate până la 1299, Milutin trebuia să fi fost atunci plus-minus
de 20 de ani, iar prin urmare, de vreme ce la 1299 el era de 45 de ani,
scoţându-se 25, prima căsătorie
avusese loc pe la 1274;
-
căsnicia
cu fiica Domnului român durând trei-patru ani, mai mult de doi şi mai puţin de
cinci, despărţirea cată să fi avut loc pe la 1277-1278, în timpul războiului
lui Liten-vodă cu ungurii, sau mai bine după moartea acestui principe ;
-
fiica
Domnulul român căsătorindu-se pe la 1274, ea trebuia să fi fost atunci de vreo
16 ani, bărbatul fiind de vreo 20 şi deci murind ea în 1299 la vârsta de peste
patruzeci de ani, s-a născut pe la 1258 ;
-
în
fine, domnind Liten-vodă în Oltenia de la 1246 minimum până la 1279 maximum,
prima nevastă a lui Ştefan Milutin era şi nu putea să fie altcineva decât fiica
lui Liten-vodă.
Căpătând aceasta trainică temelie
istorică, să trecem acum la poezia epică a sârbilor, până la un punct şi a
bulgarilor totodată, de unde vom ajunge apoi la Liten-vodă într-o baladă
poporană românească.
ABOUT THE AUTHOR
Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu