conservator
cosbuc
cultura
dreapta
educatie
eminescu
folclor
geniu
literatura
mostenire
patriot
presa
romani
talent
tezaur
traditie
transilvania
valori
"Amintirea lui George Coşbuc" de O. Goga
Conferinţă la
Teatrul Naţional din Cluj, 14 Mai 1928
Sărbătorirea amintirii lui George Coşbuc
de către tinerimea universitară din Ardeal depăşeşte în mintea mea cadrul
comemorărilor obişnuite, cu care posteritatea îşi achită recunoştinţele târzii.
La zece ani de la moartea lui, în diverse puncte ale ţării, printr'un parastas
şi câteva cuvântări pripite s'a resuscitat figura răposatului, trecută la gazetă
ca un fapt divers şi pierdut grabnic în convoiul sgomotos al actualităţii. Ca
totdeauna când s'a coborât în
adâncimile sufletului nostru, Coşbuc spunea adevărul :
Din codru rupi o rămurea,
Ce-i pasă codrului de ea:
Ce-i pasă astei lumi întregi
De moartea mea !
Sensaţia anticipată a uitării, pe care o
resimţea cu preciziune şi cu o resemnare stoică, nu l-a înşelat. Cei câţiva ani
au fost deajuns ca cea mai
strălucitoare viziune din câte-a ţesut vreodată închipuirea acestui popor să se
distanţeze de conştiinţă publică şi cântecul lui se ni se pară că răsună de
foarte departe. La această ingrată eclipsă de memorie aproape generală,
d-voastră tineretul nu participaţi şi cu gând generos vă întoarceţi privirile
spre trecut. Am impresia că vă înţeleg pornirea şi că pot descifra sentimentul care vă călăuzeşte în aceste clipe. Nu
l-aţi uitat pe Coşbuc, mai întâi fiindcă sunteţi tineri şi tinereţea este prin
ea însăşi un capitol de poezie. Unde-ar mai găsi un ecou strofele lui,
admirabilă împletitură de lumini şi umbre, prinse laolaltă cu o diabolică
alchimie a versului ? Unde-ar mai putea răscoli întrebări şi vâltori de
imagini, ca o otravă care face
să svâcnească sângele la tâmple ? Unde, dacă nu în creierul vostru de douăzeci
de ani, chinuit de frigurile atâtor aşteptări nedeslegate încă. Dar mâine, cred
eu, şi-o specială justificare a devotamentului cu care studenţii din Cluj, ne
chemaţi să desgropăm umbra poetului. Aici în inima Ardealului, tineretul de
azi, copiii furtunii de ieri, cu intuiţia care nu înşală la vârsta voastră, vă
daţi seama că războirea de demult nu s'a isprăvit încă, înţelegeţi că din
urmele vechilor aşezări dărâmate sunt mulţi strigoi care mai trebuie alungaţi
şi de-aceea căutaţi cuvântul magic, care să vă stea într'ajutor...
Strânşi într'un mănunchi din toată
întinderea satelor ardeleneşti ca nişte isbucniri întârziate ale unor energii dospite atâta vreme, în
vălmăşagul tulbure al zilelor noastre când totul se face şi se preface sub
ochii voştri, povaţa unui instinct de conservare vă spun, că pe deasupra
încăierării unor pasiuni trecătoare, trebuie să se rostească adevărurile
organice ale existenţii unui neam, simţiţi că vă trebuie un altar, un scut de
apărare, o lozincă de luptă, care nu s'a tocit încă...
Aveţi dreptate !Nici nu se poate închipui
un mai minunat vrăjitor, o mai elementară forţă de reintegrare în misterele
rasei, decât Coşbuc cu toate paginele lui de sbucium creator. Literatura lui,
plămădită aici în Ardeal sub tavanul de grinzi al unei case ţărăneşti, apare
din primul moment ca purtând pecetea
unităţii de suflet şi fixează tainele sângelui românesc în sentinţe definitive.
Scrisul lui Coşbuc intervine în evoluţia istoriei noastre ca o sguduitoare
spovedanie înaintea unei primejdii, ca o supremă legitimare a cataclismului de mai târziu.
S'a zis cu drept cuvânt, spuneam cândva
apropiindu-mă de versurile lui, că la începutul oricărei mişcări de libertate e
o poezie, la începutul tuturor biruinţelor mari ale revendicărilor naţionale,
un mare triumf literar. E un profund adevăr în această axiomă curentă.
Literatura a fost întotdeauna o energie precursoare; în câmpul ei s'au adunat
mai întâi şi au cerut cuvânt puterile latente ale unui popor indicând prin
proporţiile lor, raza de întindere a măririlor viitoare. În acest chip Iliada lui Homer a luminat înaintea
Atenei lui Pericle, gloria lui Dante s'a ridicat ca un stâlp de foc înaintea
strălucirii lui Lorenzo de Medicis, orizonturile nemărginite ale lui
Shakespeare au avansat cuceririle coloniale ale Engliterei, şi astfel, urmând o
orânduială consacrată, reîntregirea solului naţional nu s'a putut îndeplini
decât după ce gândul românesc s'a sbătut în avânturi înfrigurate, după ce
poezia prin culmile ei eterne a săvârşit logodna, dându-ne de o parte geniul lui Eminescu şi din alta - paginile nepieritoare ale lui Coşbuc.
Cu cât caut să pătrund mai adânc logica
ascunsă a înlănţuirii întâmplărilor din trecut, cu atât mi se desprinde această
semnificare constructivă a literaturii în domeniul realităţilor. Aş zice că
fiecare perioadă istorică îşi are patronul ei literar şi că pentru orice mare
alcătuire de ordin politic, menită să schimbe faţa vremii, drumul îl despică un
poet.
Coşbuc, domnilor, s'a înfăţişat din primul moment în deplină armonie a rasei, un
tip rezumativ, dârz şi inadaptabil. Poezia lui închegată din cele mai depărtate
şi mai subtile nuanţe ale spiritului popular vine ca o codificare a psihologiei
unui popor cu toate ascunzişurile ei. El a zugrăvit satul românesc în lumina
eternităţii şi când a îndeplinit această operă, a dat imaginea multiplă şi
colorată a marelui tot, a dat sentinţa neamului, a cărui poveste s'a desfăşurat
veşnic în plin aer şi n'a fost sugrumată niciodată între ziduri de cetate.
Coşbuc s'a dus aşa de departe înapoi, călător în bezna vremilor, încât e singurul
scriitor căruia i-a mijit din întunerec sbuciumul povestirii noastre, singurul
care a prins cântecul de leagăn al acestei capricioase încrucişări
tracoromanice. Cine se va strădui odată să adune laolaltă eroii din basme care
dau năvală în baladele lui şi va căuta să lămurească aceste fragmente de mit
strălucitor, va reconstrui un
mare epos naţional. Din ele se reoglindește copilăria neamului ca din Aeneida
lui Virgil şi se fixează ierarhia zeilor noştri înfrânţi, ca în Teogonia
lui Hesiod, panteonul Eladei... De la nomerclatura lor sugestivă, smulsă din
producţiile folclorice sau din propria lui creaţiune, - atât de înrudite
amândouă, încât se confundă -, până la frânturile de grai de la ţară în care se
încadrează viziunea, simţi pretutindeni rezonanţa veacurilor ca o misterioasă
chemare surdă, venind de pe celălalt tărâm. .
Coşbuc e cel mai român dintre noi. El a
avut cea mai mare putere de izolare în faţa importului de spirit străin, firea
lui protestatară de ţăran a respins orice influenţă literară venită de peste
graniţele imperiului nostru sufletesc. Desfăcut de orice curent, răsărit şi
rămas încontinuu în afară de constelaţia literară a vremii lui, Coşbuc e o
apariţie singulară. Când s'a ivit acum patruzeci de ani în atmosfera
post-eminesciană, poezia lui a venit ca o grindină de vară care a desfiinţat o
vegetaţie artistică hibridă şi a purificat văzduhul. Feciorul de popă din
Hordou, uscat şi aţos, cu ochii luminoşi ca două vârfuri de suliţe, cu buzele strânse,
când îndărătnice, când cicălitoare, a fost chemat să introducă principiul
sănătăţii în literatura românească. Nunta
Zamfirei cu svonul ei de mirişti şi pădure, strofele sprintene îndrăsneţe
ca un glas de clopot într'un răsărit de soare, concepţia de optimism viguros şi
fecund, tinereţea robustă a gândului ferecat cu tot meşteşugul unei
înţelepciuni arhaice, Nunta Zamfirei
a fermecat şi a cucerit din prima zi, strivind cu chiotul ei sonor, toate
divagaţiile manierei decepţioniste. Un sfert de veac a răsunat cântecul. Îl
ştiţi cu toţii pe amândouă crestele munţilor. Ca o harfă eoliană atârnată
deasupra destinului unui popor, glasul lui a răsfrânt simţiri ascunse patimi şi
credinţe iniţiate de vânt...
Sunt suflet din sufletul neamului meu
Şi-i cânt bucuria şi amarul.
Aşa scrie el undeva în pragul bătrâneţii
; cu drept cuvânt. E cea mai simplă, cea mai nouă reală definiţie a rostului oricărui scriitor şi mai ales
al lui Coşbuc, cu structura lui particulară de nervi şi de cuget, ferit de
egocentrismul maladiv al liniei moderne, s'a risipit înregistrând sensaţiile
altora, fie că smulgea taina călătoare a cerului nostru sau prindea în strofe
săltăreţe înmlădierea ritmică a trupurilor la horă, fie că scria răvaşul ranitului de pe
câmpiile bulgare sau scrâşnea
blestemul secular al clăcaşului : Noi vrem pământ ! Niciodată
n'a fost o minte mai nedeslipită de tot cutremurul intim al solului naţional, ca aceea care s'a prăbuşit în pragul
ceasului de izbândă fără să-i fie dată mângâierea de-a vedea măcar la lumina
unui fulger reînvierea patrimoniului sacru, înfricoşatul orbitorul sfârşit de
epopee : balada cea din urmă...
O ursitoare rea l-a împărtăşit de-o moarte grozavă ca în Infernul lui Dante, de-ale cărui tenebre
s'a înfiorat adeseori sufletul lui... A căzut la mijloc de dramă, cu ochii
îndreptaţi spre oastea din Moldova, urmărind în agonie crâmpeie răsleţe de-ale
gloriei noastre militare, pe care nimeni n'o căutase ca dânsul...
Soarta a fost crâncen de nedreaptă cu
Coşbuc. Îngăduiţi-mi însă, domnilor, să mă las răpit de valul sincerităţii,
care este apanajul vârstei d-voastră, şi să vă
mărturisesc gândul meu întreg... La nedreptatea sorţii s'a adăugat o ciudată
ingratitudine a posterităţii... Pentru configuraţia sufletească şi intelectuală
de astăzi, personalitatea lui Coşbuc se cufundă tot mai mult în uitare... Care
să fie pricina acestei dureroase absenţe de avânt retrospectiv ? De ce Coşbuc
apare ca foarte bătrân
pentru exigenţele curente în materie de artă şi literatură ? Se împlinesc abia
zece ani de la moartea lui. Dacă nu închidea ochii în mod prematur, azi ar fi
un sexagenar vioi, plin de neastâmpăr creator şi de probleme... Cum se explică
atunci acest început de-a doua moarte, mult mai crudă ca cea dintâi ? S'au ivit în această scurtă
perioadă culmi de gândire nouă, care să întunece pe autorul Baladelor şi
Idilelor şi să deschidă alte drumuri de orientare literară ? Nimeni n'ar
putea susţine o asemenea erezie. În vremea asta a curs sânge nu cerneală şi
d-voastră ştiţi bine, muzele fug de câmpul de bătaie. S'a schimbat aspectul
tradiţional al societăţii noastre, ne-a năvălit fumul de fabrică şi sgomotul
citadin ? Nu, domnilor, în zece ani abia dacă am avut vreme să ne întoarcem la
brazda strămoşească de unde ne alungase furtuna războiului... Suntem şi azi,
cum s'ar zice, eminamente rurali prin toate îndeletnicirile noastre prezente
sau atavice... Atunci de ce ostracizarea lui Fulger şi a lui Ştefaniţă
Voda ? De ce ? Fiindcă printr'un paradox foarte curios, deodată cu
împlinirea idealului naţional, ideologia naţională a scăzut din intensitate la
noi şi apostolii ei cad în desuetudine. Nu Coşbuc a îmbătrânit, domnilor
studenţi, a îmbătrânit spiritul public la noi şi concepţia de viaţă a
generaţiei eroice a început să cedeze în faţa micilor negustori de tot felul,
care au năpădit arena a doua zi după
ce-a amuţit tunul. Uitând că existenţa unui popor se întăreşte mai mult
printr'o continuitate în afirmarea unei credinţe, decât printr'o deslănţuire
trecătoare de energie, România nouă, din ziua când a jucat hora unirii, pare
mai puţin românească în aspiraţiile ei... De aceea, cel mai român dintre poeţi
se retrage în umbră înfăşurat în mantia mândriei lui rănite... Şi mai e încă
ceva, un adevăr ştiut mai ales de d-voastră, pe care l-am proclamat şi eu şi
trebuie să-l ating şi astăzi, fireşte cu toate riscurile... Pe trupurile desvlăguite,
se ivesc totdeauna fenomenele parazitare. Diriguirea spiritului public la noi, vă
daţi seama cu toţii, a ajuns tot mai mult pe mâini străine de laboratorul
nostru sufletesc. Presa, cu bucătura ei otrăvită de toate zilele, efemeră
producţie curentă a tiparului, lasă în urmă o pătură tot mai groasă de
indiferentism... E la mijloc, desigur, o străduinţă metodică de-a ne scoate din
tranşeele diferenţierii noastre din bătrâni, o tendinţă de-a ne nivela şi
domestici pornirile ancestrale... Dar e în joc, trebuie s'o recunoaştem,
imposibilitatea organică a nou-venitului care nu ne poate da decât din ce-a
adus în traista lui… Adică, ce-ar
putea, vorbim fără nici o răutate, ce-ar putea avea comun cu Subţirica din vecini sau cu Pepelea din
cenuşă, cutare antreprenor de opinie publică de la Bucureşti, temut
modelator de simţire românească din zilele noastre ? A fost el cândva la ţară,
a simţit el freamătul unei păduri, a stat cu braţele moi, biruit de splendoarea
peisagiului, acolo unde:
În vaduri ape repezi curg
Şi vuiet dau în vale,
Iar plopi în umedul amurg
Doinesc eterna jale...
Nu, domnilor, n'a fost. De aceea
literatura lui Coşbuc e Hecuba pentru el; mai mult : e o provocare, e o pagină
ostilă. Eu îi înţeleg bine şi îi înţelegeţi şi d-voastră, fiindcă probabil vă
gândiţi ce extraordinar de grotesc ar fi să vedeţi amestecaţi în convoiul din Nunta Zamfirei, după feţi-logofeţi,
ghinărari şi sfetnici, pe aceşti cetăţeni neofiţi veniţi să ceară şi ei loc la
ospăţ. Da, domnilor, atitudinea lor e limpede şi perfect justificată.
Ce nu e de înţeles însă, e neputinţa
noastră. De aceea, cu dragă inimă am primit invitaţia de-a împlini alături de
d-voastră în numele Academiei Romane un act de pietate, fiindcă văd şi în
comemorarea lui Coşbuc din partea tinerimii din Cluj, acelaşi îndemn generos
care distinge întreaga clocotire universitară recentă pentru reîntronarea ideii
naţionale în viaţa noastră publică, lăsând la o parte exagerările şi toate
greşelile condamnabile. Dacă îmi pot îngădui de-a vă da un sfat, aceasta ar fi
dorinţa mea, de-a vă vedea cât mai retranşaţi după tradiţiile trecutului nostru
literar a cărui povaţa e, în orice împrejurări, şi o formulă salvatoare şi un
stindard de luptă. Atunci când glasul celor vii slăbeşte sau din oboseală sau
din supra-cuminţenie interesată, e bine, domnilor studenţi, să ne căutăm
alianţa la cei de sub pământ, să ne desgropăm morţii şi să primim programul
lor.
ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu