avram iancu
civilizatie
credinta
crestinism
educatie
folclor
nationalism
obiceiuri
transilvania
valahia
Cultul tinereţii
![]() |
Camil Ressu - Portretul lui Goga |
Serbările
recente în amintirea lui Avram Iancu, reînviind o pagină strălucită din trecut,
au fost în acelas timp şi un omagiu pe care posteritatea l-a adus tineretului
ca factor hotărâtor la o răspântie a istoriei noastre. În adevăr, mişcarea de
la patruzeci şi opt, cu tot sbuciumul ei glorios, e o operă tinerească. Cu cât
o priveşti mai de-aproape şi pătrunzi în tainele ei, cu atât ţi se lămureşte
mai limpede acest caracter distinct al epocii. Alipirea românismului la
curentul de desrobire care revoluţiona Continentul s-a făcut la noi printr-un
mănunchi de tineri intelectuali, abia ieşiţi de pe băncile scoalei. În prima
jumătate a veacului trecut, o amorţire generală părea că luase în stăpânire
amândouă laturile Carpaţilor noştri. În cele două Principate, cari tânjeau subt
domnia turcească, se ducea o viaţă minusculă, fără orizonturi, cu o clasă
diriguitoare atinsă de toate stigmatele importului fanariot. Aici în Ardeal,
toropeala era şi mai evidentă, poporul trăind orfan de orice conducere,
apăsarea ungurească devenise mai conştientă că oricând, şi la curtea
episcopească din Blaj, unde fusese singurul nostru adăpost pe vremuri, se
furişase un spirit morbid de renunţare definitivă.
În acest
ansamblu de oboseală şi părăginire a izbucnit deodată flacăra revelatoare şi
dincoace şi dincolo de munţi. În amândouă părţile procesul de purificare
sguduitoare l-a pornit tineretul. Vârsta avea o specială semnificare în
împrejurările cu totul particulare ale vieţii noastre de atunci. Elementele aşa
zise mature erau rezultanta trecutului întunecat cu care căzuseră la învoială,
pe când tinereţea reprezenta un focar pentru o ideologie nouă. Societatea, cu
toate resursele ei sufleteşti, nefiind plămădită printr-o evoluţie normală,
pusă în mod brusc în faţa unor lozince diametral opuse concepţiilor
tradiţionale, s-a împărţit între tineri şi bătrâni, ca în două tabere
potrivnice. O adevărată prăpastie intelectuală şi morală se săpase între cele
două mentalităţi. Vechii boieri, işlicari de la Iaşi şi Bucureşti, priveau cu
duşmănie şi desgust svârcolirile bonjuriştilor imberbi, în vreme ce episcopul
Lemeni, cu canonicii săi alunecaţi pe panta maghiarismului, alunga pe tânărul
Bărnuţiu din Blaj şi elimina pe studenţii de la institutul de teologie de subt
ocrotirea lui. E un fenomen destul de interesant această luptă paralelă între
cele două generaţii cari îşi concepeau cu totul deosebit datoria lor către neam.
Triumful a
fost al tinerilor şi deoparte de alta. În Muntenia şi Moldova, pe ruinile unui
marasm secular, civilizaţia Occidentului şi-a introdus formulele salvatoare
prin filiera acestor visători generoşi. Ei au inaugurat perioada de
redeşteptare cu planurile lor romantice, ei au adus mişcare şi nervi într-un
corp desvlăguit. Cercul lor a captat, fără ezitare, sufletul revoluţionar al
vremii şi când a sunat ceasul, fără nici un ecou pe seama boierimii
moldo-valahe, dincolo de inerţia ei, tinerii cărturari s-au constituit în
oameni de acţiune. A fost o admirabilă revărsare de energii în această agitaţie
călăuzită de ideal. După înfrângerea lor de-acasă, rasvrătiţii dărâmători ai
trecutului, emigranţi prin toate centrele din Apus, au încercat pretutindeni
să-şi puie de acord opera lor cu frământarea largă din străinătate. Tinereţea
lor venea ca o dublă garanţie. Le da mai intaiu putinţă să înţeleagă marile
transformări de peste hotare şi-i investea totodată cu puterea de sacrificiu pe
care o cerea izbânda.
Bălcescu, cu
cei douăzeci şi opt de ani ai lui, înfrigurat de problemele unei extraordinare
precocităţi, e cel mai splendid prototip al pleiadei. În creierul lui de poet
vizionar s-au concentrat credinţele mântuitoare şi au ţâşnit într-un neastâmpăr
clocotitor. Fie că conspira la Bucureşti, la Budapesta sau în munţii Abrudului,
fie că trata chestiuni diplomatice la Paris sau Londra, ori scria cu sânge
epopeea lui Mihai într-o mansardă la Palermo, acest suflet era în permanenţă
posedat de ideea pe care o slujea cu patimă şi fanatism. Personalitatea lui
încadrată într-o aureolă de tinereţe şi optimism e cea mai simpatică expresie a
mişcării de peste munţi. Şcoala lui Bălcescu e a tuturor ideologilor de la
patruzeci şi opt, cari, printr-o încordare plină de avânt, au creat România
modernă.
Povestea e
la fel şi în Ardeal. Aici opresiunea iobăgiei a fost strivită de revolta
tinerească. În mijlocul desorientării unanime, când masele nu aveau altă
călăuza decât instinctul lor, un val de tinereţe a fecundat spiritul public, a
scuturat organismul din letargie, a înjghebat o doctrină politică şi a pregătit
mijloace pentru realizarea ei. E în adevăr sugestivă această singură pagină
luminoasă din trecutul nostru, cu sănătatea şi pitorescul ei. Un întreg popor,
cu toată soarta lui, la un punct determinant al istoriei, e lăsat pe mâna unor
îndrumători improvizaţi din rândurile tineretului. Ei devin centrul de acţiune
al redeşteptării, ei fac Adunarea de la Blaj peste capul bătrânilor
circumspecţi, ei se transformă în prefecţi şi tribuni şi comanda armate victorioase
de ţărani, după ce ieri alaltăieri abia descifraseră dreptul canonic la
teologia din Blaj.
Avram Iancu
la douăzeci patru de ani e în comitetul de pacificare naţională omul cel mai
temut, şi greutatea lui personală înclina balanţa războiului. Mai târziu, în
zilele de vifor, pe câmpul de bătaie, silueta tânărului advocat domina mulţimea
şi împrejurul lui se agita la posturi de comandă băieţandri cu profilul
indrăsneţ, care şi-au întrerupt cartea ca să alerge la examenul morţii. Fără de
dânşii turburarea de la patruzeci şi opt s-ar fi sugrumat într-o răsvrătire
ţărănească lipsită de un obiectiv politic precis şi fără consecinţe imediate.
Şi într-un loc şi într-altul, la patruzeci şi opt, tinerii de douăzeci de ani
au făcut istoria neamului.
De-atunci,
fireşte, aspectul lucrurilor s-a schimbat. În faza nouă în care ne găsim
astăzi, forţele s-au multiplicat, câmpul e mai larg şi viaţa mult mai complexă.
Rolul tineretului persistă însă şi acum ca o energie purificatoare. Mai ales
acum. Pe urma războiului, ca după orice cataclism cotropitor, e atâta ruină şi
putregai împrejur... O undă de renunţare salcie stăruie pretutindeni şi viciază
atmosfera. Negustori mari şi mici au umplut arena cu bâlciul lor. În afară de
această pervertire morală, generaţia veche îşi afişează greşurile de judecata
la tot pasul, ca pe nişte haine vechi ieşite la soare şi pline de pete. E
disarmonie şi orbecăială, sunt ghiulelele grele ale trecutului posomorât care
ne trag de picioare...
Iată de ce,
acolo la Ţebea, în aerul proaspăt al brazilor, la mormântul Iancului, sufletul
meu, bătut de atâtea vânturi, amestecând amintirile de ieri cu îndemnurile de
azi, dornic de lumină şi de puritate, s-a închinat la cultul tinereţii...
de Octavian
Goga
ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu